راهنمای خودتراش

ویژگی ها و مشخصات یک خودتراش خوب

یک خودتراش یا ابزار اصلاح مو، دارای ویژگی ها و مشخصه هایی می باشد که در ادامه به عنوان کردن و توضیح هر کدام می پردازیم:
کاربرد تیغ و یدک اصلاح: یک ابزار اصلاح مو، می تواند دارای 2 کاربرد «خود تراش» یا «تیغ یدک» باشد. تیغ یدک برای نصب روی خودتراش ها مورد استفاده قرار می گیرد و معمولاً به عنوان جایگزین تیغ کند شده و قدیمی کاربرد دارد.
جنس تیغ اصلاح: جنس تیغه معمولاً یا استیل ضد زنگ می باشد یا تیتانیوم و غیر از این نباید باشد.
قابل استفاده برای آقایان یا خانم ها: پیش از این به بیان این موضوع پرداختیم که خودتراش ها علی رغم باور عموم، تفاوت کارکرد برای آقایان و خانم ها دارند. آن خودتراشی که مخصوص اصلاح آقایان طراحی و تولید شده است، با آن خودتراشی که مخصوص بانوان است تفاوت دارد. پس این نکته هم توجه کنید.
تیغ قابل تعویض: بعضی از خودتراش های قابلیت تعویض تیغ دارند و بعضی دیگر خیر! معمولاً دسته اول گران قیمت تر هستند و البته این ویژگی یک نکته مثبت برای یک خودتراش محسوب می شود که از دفعات بعد، کار را برایتان راحت کرده و فقط باید تیغ یدک خریداری کنید.
نوار ژل خودتراش: در تمام خودتراش های جدید و امروزی، روی تیغ ها یک نوار ژل مشاهده می کنید که برای روان کردن اصلاح و جلوگیری از برش صورت کاربرد دارد. البته این نوار در خودتراش های سنتی و قدیمی وجود ندارد.
از طرفی دیگر، بعضی از خودتراش ها هستند که در این نوار ژل، از عصاره آلوئه ورا و ویتامین E هم استفاده کرده اند که به جلوگیری از التهابات و سوزش پوست پس از اصلاح کمک کرده و در واقع خودتراش ضد حساسیت می باشد.
دسته تیغ اصلاح: هیچ یک از تیغ های یدک، دارای دسته نیستند و در عوض تمامی خودتراش ها چه قدیمی و چه جدید دارای دسته هستند که دسته بعضی از آن ها ارگونومیک و خوش دست بوده و بعضی دیگر چندان چنگی به دل نمی زند و از پلاستیک نازک تولید شده است.
تعداد تیغه خودتراش: احتمالاً شما نیز عباراتی همچون «شش تیغ کردن صورت»، «سه تیغ کردن» و… را شنیده باشید! منظور از این عبارات در واقع تعداد تیغه های موجود در خود تراش می باشد.
در خودتراش های امروزی شما حداقل باید 2 تیغه را مشاهده کنید و بعضی از مدل های پیشرفته و گران قیمت، تا 6 تیغ دارند که برای اصلاح و زدودن مو ها و به ویژه صورت مناسب می باشد.
بعضی دیگر از خودتراش ها نیز هستند که برای خط ریش آقایان کاربرد داشته و در پشت بدنه، دارای یک تیغه مخصوص خط ریش می باشد. این مدل ها با نام «خودتراش مخصوص خط ریش» شناخته می شوند که اتفاقا بعضی از تیغ های یدک هم دارای این ویژگی هستند و اگر به دنبال آن هستید، حتماً خریداری کنید.
میزان برّندگی تیغ: در بالا هم درباره اهمیت این پارامتر اشاره کردیم. در واقع مهم ترین چیزی که نشان دهنده کیفیت یک خودتراش یا تیغ اصلاح است، میزان تیزی و برندگی آن می باشد. به طوری که ما را در اصلاح مو اذیت نکرده و خیلی روان و آسان بتوانیم از آن استفاده کنیم.

آشنایی با انواع مختلفی از ژیلت ها

مدل یکبار مصرف: این مدل از خودتراش (ژیلت) ها دقیقا همانند نامشان بوده و به سبب پرس شدن تیغه در قسمت سری آنان و همچنین جنس بدنه پلاستیکی خود خیلی از قیمت بالایی در بازار برخوردار نیستند و از نظر بهداشتی بایستی آن ها را پس از هر بار اصلاح موهای زائد صورت و بدن خود، دور بی اندازید.
مدل سنتی: خودتراش های سنتی، قدیمی ترین مدل های موجود در بازار هستند که دسته آن ها بصورت پیچی به سری شان وصل شده و می توان تیغ مورد استفاده در آن ها را نیز بصورت جداگانه از بازار تهیه کرد و تا سالیان سال از چنین محصولی استفاده نمود.
مدل صابونی: خودتراش های صابونی بر خلاف مدل های قبلی که نیاز به استفاده از کف و صابون در ناحیه روییده شده موهای زائد دارید، خودشان دارای یک لایه صابونی بالای تیغه خود هستند و تنها کافی است که شما قسمت مورد نظر بر روی صورت و یا بدن خود را به میزان کافی خیس نمایید.
مدل چند تیغ: ژیلت های اولیه همگی دارای یک تیغه بودند و هر کسی اعم از زن و مرد مجبور بودند برای از ریشه درآوردن موهای زائد خود بر روی یک ناحیه چند بار از ژیلت خود استفاده کنند تا منطقه مورد نظرشان کامل بی مو و صاف گردد.
با گذشت زمان تولید کنندگان به این نتیجه رسیدند که می توان با اضافه کردن یک تیغه دیگر به تیغه اولی، خودتراش بهتری را تولید کرد که استفاده از آن برای از بین بردن موهای زائد آسانتر گردد و به همین خاطر نیز مدل های دو تیغه تولید شدند و پس از آن نیز مدل های سه تیغه آمدند و اینطور که مشخص است در گذر زمان بر تعداد تیغه های یک خودتراش افزوده خواهد شد!
مدل چند بار مصرف: خودتراش های چند بار مصرف هم که دیگر کاملا مشخص است و می توان تنها با خارج کردن تیغه مصرف شده از قسمت سری آن و جایگذاری تیغه جدید مجددا از آن استفاده کرد. شرط قابلیت استفاده چند باره از چنین ژیلت هایی بهره گیری از دسته ای با کیفیت در ساختار بدنه ای محصول می باشد.

نکات مهم هنگام خرید خودتراش (ژیلت)

 

انتخاب نوع خودتراش

  • نخستین نکته در خصوص خرید خودتراش (ژیلت) توجه به نوع آن می باشد.
  • برای این منظور پیشنهاد می کنیم به مطالعه بخش قبلی از همین مطلب بپردازید.
  • یادتان باشد اگر می خواهید کارتان در استفاده از این نوع محصولات از بین برنده موهای زائد راحت تر باشد، بهتر است حتما ژیلت شما از نوع چند تیغ و صابونی باشد.

 

مردانه یا زنانه بودن ژیلت

  • نکته دوم برای انتخاب خودتراش (ژیلت) توجه به مردانه یا زنانه بودن آن می باشد.
  • برخلاف تصور عامه مردم به دلیل وجود تفاوت های آشکار و نهان میان پوست مردان و زنان بایستی از ژیلت های مخصوصی بر روی هر یک از آن ها استفاده نمود.
  • از آنجایی که موهای مردان ضخیم تر از موهای صورت و بدن خانم ها می باشد، بایستی آنان از ژیلت های خشن تری در اصطلاح استفاده کنند.
  • البته یادتان باشد اگر شما به عنوان یک زن از چنین خودتراشی استفاده کنید، موی بدن خود را تحریک کرده که با ضخامت بیشتری دفعه بعد بر روی پوستتان رشد نماید.
  • پس خانم ها باید حتما از ژیلت های مخصوص بانوان که ظرافت در تمامی قسمت های آنان موج می زند، استفاده نمایند.
  • البته در این میان برخی از کمپانی ها نیز اقدام به طراحی و تولید محصولات مناسب استفاده هم مردان و هم زنان کرده اند که البته اگر نظر ما را می خواهید بهتر است از این نوع ژیلت ها کمتر استفاده کنید.

 

جنس تیغه محصول

  • فاکتور مهم بعدی در انتخاب و خرید خودتراش (ژیلت) توجه به جنس تیغه آن می باشد.
  • یادتان باشد که باکیفیت بودن تیغه ضمن پاکسازی محدوده مورد نظر شما بر روی صورت وب بدنتان از موهای زائد سبب عدم ایجاد حساسیت و قرمزی پوستتان نیز می گردد.
  • پس خواهشا از هر نوع ژیلتی که دارای نیغه ای ارزان و بی کیفیت است بر روی پوست خود خصوصا اگر از نوع حساس می باشد، استفاده نکنید.
  • همچنین این را نیز در گوشه ای از ذهن خود بسپارید که خرید خودتراشی با جنس تیغه ای باکیفیت و مرغوب به مراتب خیلی بهتر از خرید خودتراشی با سری دو تیغه ای و یا سه تیغه ای و … می باشد.
  • بهترین جنس برای تیغه های این قبیل لوازم بهداشتی، استیل ضد زنگ می باشد.

 

تعداد تیغه های خودتراش

  • نکته بعدی برای خرید ژیلت توجه به تعداد تیغه های آن می باشد.
  • در این خصوص بد نیست بدانید که تعداد تیغه به کار رفته در ژیلت انتخابی شما هرچه که بیشتر باشد، قدرت اصلاحی آن نیز برایتان بیشتر خواهد بود.
  • این در خالی است که تعداد تیغه های بیشتر به منزله افزایش قیمت فروش کالا نیز بحساب آورده می شود.
  • اما خب همانطور که گفتیم یادتان باشد کیفیت یک تیغه خیلی مهمتر از تعداد آن می باشد.

 

جنس  و طراحی بدنه ژیلت

  • از دیگر موارد حائز اهمیت در انتخاب یک ژیلت توجه به جنس و طراحی بدنه یا همان دسته محصول می باشد.
  • در این خصوص یادتان باشد که هر چه جنس به کار رفته در ساخت بدنه خودتراش شما باکیفیت تر باشد، برایتان بهتر است؛
  • زیرا به هنگام گیر کردن خُرده موها به لای تیغه ها ناچار به وارد کردن ضربه به آن هستید و اگر بدنه محصول شما از کیفیت خوبی ساخته نشده باشد، سری آن شکسته و یا به یکبار از بدنه ژیلت جدا می شود!
  • در خصوص طراحی بدنه نیز توصیه می کنیم طالب خرید مدل هایی باشید که از طراحی ارگونومیکی بالایی برخوردار هستند.
  • اینطوری می توانید ژیلت را با راحتی زیادی در دست گرفته و تمامی موهای زائد بدن و صورت خود را از بین ببرید بی آنکه دستانتان خسته شود.

 

ویژگی های جانبی

  • از دیگر نکات مهم برای خرید خودتراش (ژیلت) توجه به یکسری ویژگی جانبی دیگر می باشد.
  • مثلا برخی از ژیلت ها دارای درپوش بر روی تیغه خود هستند و برخی دیگر فاقد آن می باشند.
  • یا برخی دارای یک لایه صابون و یا روان کننده گیاهی بر روی تیغه خود هستند که باعث سهولت در استفاده شما از محصول می گردد.

 

قیمت خودتراش (ژیلت)

  • قیمت خودتراش (ژیلت) با در نظر گرفتن تمامی موارد گفته شده مشخص می شود.
  • با این حال یادتان باشد که کیفیت تیغه و جنس به کار رفته در بدنه یک ژبلت بر روی قیمت آن بسیار تاثیرگذار است.
  • ضمن اینکه یادتان باشد برند تولید کننده خودتراش نیز بر روی قیمت آن بسیار تاثیرگذار است.

 

نکات قابل توجه در استفاده از خود تراش

  • کیفیت تیغه ها از مقدار آن ها مهم تر است، یعنی یک خودتراش که دارای فقط یک تیغه باکیفیت است خیلی بهتر از یک خودتراش با 5 تیغه بی کیفیت است.
  • دوش گرفتن قبل از اصلاح صورت منافذ پوست شما را باز می کند و در نتیجه قرمزی و التهاب پوست را به حداقل می رساند. انجام این کار سبب تمیزی پوست شما می شود که این کار از سوزش پوست (یا بدتر از آن، عفونت) ناشی از گرد و خاک جلوگیری می کند.
  • بعد از اصلاح برای ترمیم پوست و همچنین نرم و زیبا شدن آن ژل بعد از اصلاح را فراموش نکنید.
  • سعی کنید برای مراقبت از پوست همه روزه آن را اصلاح نکنید، حداقل مابین هر اصلاح یک یا دو روز فاصله دهید ولی اگر عادت دارید هر روز پوست خود را اصلاح کنید، برای گرفتن نتیجه بهتر از اصلاح و همچنین مقابله با ایجاد مشکلات پوستی شدید، خودتراش خود را در هر سه هفته یکبار تغییر دهید.

 

نحوه نگهداری خودتراش

  • تمیز کردن کامل بعد از هر اصلاح یک ضرورت در کیفیت نگهداری تیغ است.
  • تیغه ها می توانند به پناهگاه باکتری ها تبدیل شوند و بعد از اصلاح دوباره سبب ایجاد مشکلات پوستی شدیدی شوند.
  • هنگام شستن خودتراش خود، هرگز برای خارج شدن موها آن ها را نکشید. این کار می تواند تراز موازی تیغه ها را تغییر داده و ساختار آن را سست کند.
  • یکی دیگر از گزینه ها خشک کردن خودتراش با حوله است.
  • با این کار ممکن است فکر کنید طول عمر تیغ خود را طولانی می کنید، ولی اینطور که فکر میکنید نیست. خشک کردن به روال طبیعی و توسط هوا بهترین گزینه است. بعلاوه، آن حوله به همان اندازه که خودتان فکر میکنید تمیز نیست و ممکن است سبب ایجاد مشکلات پوستی شود.
  • اگر پول کافی و تمایل دارید، میتوانید برای هر اصلاح خودتراش جدید تهیه کنید.

نکته: تیغ ها اغلب بسته به نوع و کیفیتشان، حداکثر سه یا چهار دوره قابل استفاده هستند. با این حال، توصیه می شود که فقط یک بار از آنها استفاده کنید، به خصوص اگر شما پوست حساسی دارید و از هر گونه مشکل پوستی رنج می برید.

.
منابع:
.https://www.totikala.ir
.https://list20.ir

- مطالب مرتبط -

«لوازم آرایش و زیبایی»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!